Yogastijlen

Yoga is al zo’n 5000 jaar oud. Pas in onze 15e eeuw is er iets opgeschreven over lichaamshoudingen en yoga. Dit geschrift heet De Hatha Yoga Pradipika. Hatha yoga is hieruit ontstaan.  Dit is de yogavariant, waarbij de nadruk op het fysieke aspect van yoga ligt. Door het oefenen van de lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken, zou je beheersing kunnen krijgen over de geest. De fysieke yogastijlen die wij in het Westen kennen, zijn afgeleid van Hatha yoga.

Tijdens een yogales ben je niet alleen met je lijf bezig. Yoga kan wel deels als een fysieke work out worden ervaren, maar is veel meer dan dat. De yogales is een meditatie in beweging: ademhaling en bewegingen worden gesynchroniseerd voor concentratie en focus zodat je mind kalm wordt en je tot jezelf kunt komen. Het wordt rustig in je lichaam en in je hoofd, je observeert de gedachtestroom en leert om die te laten voor wat het is. Je leert oordeelloos te observeren en te accepteren wat er op dat moment is. Bij yoga draait het niet om wilskracht, maar om inzicht. En wat je op de mat leert, neem je uiteindelijk mee in je dagelijks leven. 

Hatha yoga
In een Hatha yogales sta je een aantal ademhalingen in een asana, oftewel houding, hierdoor kun je de werking van de asana goed voelen in je lichaam. Zo leer je je lichaam beter kennen. Door Hatha krijg je een sterker lichaam en een betere controle op je ademhaling en geest. Het is een spel van inspannen en ontspannen.

Vinyasa yoga
Dit is een dynamische yogavorm die het lichaam versterkt. Deze yogavorm kan fysiek als pittig ervaren worden. De verschillende houdingen (asana’s) volgen elkaar in een flow op en bereiden voor op de belangrijkste houding van een les. Dat kan bijvoorbeeld een intense achteroverbuiging of een balanshouding zijn. Ademhaling en beweging worden in de les gesynchroniseerd waardoor er een meditatie in beweging ontstaat.

Yin yoga
Dit is een rustige, ontspannende yogavorm.  Je blijft minutenlang in dezelfde houding. Je ontspant je spieren en verstilt in de houding. Doordat je langere tijd in de houding blijft (gemiddeld 3 tot 5 minuten), rek je het spierweefsel en rek je het dieper gelegen weefsel (bindweefsel, fascia). Het lichaam wordt hierdoor soepeler. Voor een uitleg hiervan, verwijs ik je graag naar de website van yin yogadocent en schrijver Bernie Clark.
Yin yoga combineert Hatha yogahoudingen, Taoïstische filosofie en meridianen theorie. Yin yoga kan voor mentale groei zorgen, het kan een positief effect hebben op energetische blokkades en het kan de circulatie in het lichaam verbeteren. Yin yoga werd in de jaren ’70 ontwikkeld door Paulie Zink

Yin Yang yoga
Deze yogavorm combineert actieve met passieve yogahoudingen. Yang yoga is een verzamelnaam voor actieve en dynamische yoga, waarbij je de spieren gebruikt om in een houding te komen en te blijven. In Yin yoga ontspan je de spieren juist om zo het dieperliggende weefsel en de botten te bereiken. Door yin en yang te combineren, ben je in één les zowel bezig met het versterken als met het versoepelen van je lichaam (en je geest).

Restorative yoga
Bij restorative yoga ligt de nadruk op ontspanning. Deze vorm van yoga is passief, er is geen inspanning van het lichaam voor nodig. Om echt te kunnen ontspannen in de diverse houdingen, wordt in deze yogavorm veelvuldig gebruik gemaakt van kussens en dekens. De Restorative yogales bij Yoga Baarn wordt afgesloten met een diepte-ontspanning, Yoga nidra.

Yoga nidra
Yoga nidra wordt ook wel 'slaap yoga' genoemd, al is het wel de bedoeling dat je wakker en alert blijft. Yoga nidra is een diepteontspanning van 15 tot 30 minuten. Een half uurtje yoga nidra staat gelijk aan de rust uit 3 uur slaap! Tijdens Yoga nidra lig je op je rug in savasana en hoef je niets te doen, behalve te luisteren naar de stem van de begeleider. Je leert op systematische wijze volledig te ontspannen op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Het lijkt erop dat je tijdens de oefening slaapt, maar het het bewustzijn blijft functioneren, maar dan op een dieper niveau, waardoor Yoga nidra je helpt om naast de ontspanning ook positieve veranderingen in je leven door te voeren. Wil je hier meer over lezen, ga dan naar de website van de Bihar School of Yoga